کد مطلب:234333 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:154

در آن چه کنیم
و ینفع فیه دخول الحمام اول النهار و یكره فیه الریاضة قبل الغذاء.

در ماه ایار رفتن به حمام نفع می بخشد در صورتی كه اول روز باشد، و قبل از غذا بكار انداختن جوارح و اعضاء در كارهای سخت پسندیده نیست.

در اواخر بهار كه گرما بر سردی هوا چیره می شود احتیاج بدن نیز بعمل تعریق شروع می گردد ولی این احتیاج باید كم كم و بطور مدارا تأمین شود حمام غدد مربوطه را تحریك میكند و كارهائی كه بعد از آن بوسیله جوارح انجام میگیرد عمل تبخیر را نیز با ملایمت صورت میدهد.

حركت اعضاء و جوارح هم چون بنوبه خود در تحریك غدد مترشحه عرق بسیار مؤثر است لازم است كه قبل از خوردن غذا نباشد زیرا تعریق دفع مایعات زائده بدن است و این مایعات با شكم گرسنه و ضعف مزاج بآسانی دفع نمی شود.

علاوه خود غدد برای تحریك محتاج بانرژی هستند و آنرا باید از مواد غذائی تهیه كنند. موضوع دیگری كه باید توجه داشت ربط غده ها در انجام كارهای فیزیكی با یكدیگر است غده ها همه با هم كار می كنند و چنانچه یكدسته از آنها مواد مدفوعه خود را نتوانند بخارج پرتاب كنند در داخل بدن منتشر می سازند. غده های تعریقی با غدد ترشحی معدی نیز مرتبط است. وقتی



[ صفحه 135]



غدد تعریقی بر اثر فشار زیاد و كار و فعالیت خسته شد و از عمل باز ماند غدد معدی نیز فرسوده می شود. این ارتباط میان ماهیچه ها و یاخته ها نیز هست بنابراین بعد از كارهای سخت بلافاصله نباید بخوردن طعام پرداخت.



[ صفحه 136]